Usein kysytyt kysymykset

Tässä osiossa vastaamme kysymyksiin, jotka mietityttävät asiakkaitamme usein. Voit aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, jos et löydä listalta vastausta omaan kysymykseesi.


Siirry kategoriaan:

Lainan hakeminen Lainan takaisinmaksu ja laskutus

Lainan hakeminen

Kuka voi saada lainaa?

Huomioimme lainaa myöntäessämme monia tekijöitä. Perusedellytyksiä ovat, että sinulla on:

  • ikää 18–75 vuotta
  • hyvin hoidetut raha-asiat eikä maksuhäiriömerkintöjä
  • säännölliset tulot
  • suomalainen pankkitili ja vakituinen osoite Suomessa
  • käytössäsi verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne

Lopullisen lainapäätöksen saat tekemällä lainahakemuksen.

Kuinka nopeasti laina maksetaan tilille?

Kaikki hyväksytyt lainat maksetaan välittömästi hakijan ilmoittamalle pankkitilille lainapalvelun aukioloaikana. Jo olemassa olevan NordCredit Joustoluoton osalta uusien nostojen teko on mahdollista ympäri vuorokauden Nordean, S-pankin, Danske Bankin, Osuuspankin ja POP-pankin asiakkaille.

Rahat siirtyvät samana päivänä Aktian, Danske Bankin, Nordean, Osuuspankin, POP-Pankin ja Säästöpankin tileille. Muiden pankkien tileille rahojen siirto vie 1–3 pankkipäivää.

Onko lainoille ikärajaa?

Kyllä. Pikalainan ikäraja on 18–75 vuotta, NordCredit Joustoluoton 20–75 vuotta ja Kulutusluoton 22–75 vuotta. Valitettavasti yli 75-vuotiaat tai alle 18-vuotiaat eivät voi saada meiltä lainaa.

Tarvitseeko lainahakemukseen lähettää liitteitä?

NordCredit Joustoluottoa ja Kulutusluottoa hakiessa tulee vahvistaa tulotiedot. 100–400 euron kokoista Pikalainaa hakiessa niitä ei vahvisteta eli sitä voi hakea ilman liitteiden toimittamista.

Tulotietojen vahvistuksen tarkoituksena on varmistaa, että laina myönnetään vastuullisesti maksukykyisille asiakkaille.

Jos et ole käyttänyt Instantor-palvelua, tulotietojen vahvistus tapahtuu lähettämällä kuva tai kopio yhdestä seuraavista:

  • Viimeisimmästä palkkakuitistasi
  • Eläkepäätöksestäsi
  • Tiliotteestasi viimeiseltä kolmelta kuukaudelta
  • Viimeisimmästä vahvistetusta verotuspäätöksestäsi: tämä vaihtoehto koskee vain henkilöitä, jotka eivät saa säännöllistä palkkalaskelmaa, eli esimerkiksi yrittäjiä ja maanviljelijöitä

Kuka on lainanmyöntäjä?

Lainanmyöntäjänä toimii monipuolisia rahoitusratkaisuja tarjoava suomalainen Lainasto Oy. Y-tunnuksemme on 2382033-5. Lainasto Oy on rekisteröity Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylläpitämään luotonantajarekisteriin.

Mikä on luoton korko?

Pikalainan nimelliskorko on 28,6 % ja todellinen vuosikorko 48,90 %

NordCredit Joustoluoton nimelliskorko on 60 %. Luoton todellinen vuosikorko riippuu nostettavasta luoton määrästä ja takaisinmaksuerien määristä. Tyypillisen 2 000 euron ja 12 kk luoton todellinen vuosikorko on 135,62 %, jolloin takaisin maksettava summa on 3 086,91 €.

Kulutusluoton nimellinen kuukausikorko on 3,43 % ja nimellinen vuosikorko 41,16 %. Lainan KSL:n mukainen todellinen vuosikorko määräytyy takaisinmaksuajan ja lainasumman perusteella. Se ilmoitetaan lainaa hakiessa.

Kuinka paljon on minimilyhennys?

Minimilyhennyksen määrä on ilmoitettu aina laskulla. Jos haluat, voit maksaa myös sitä suuremman summan. Huomioithan, ettei minimilyhennystä suurempi lyhennys oikeuta seuraavien laskujen maksamatta jättämiseen.

 

NordCredit Joustoluoton minimilyhennys on 20 % avoimesta saldosta, mutta kuitenkin vähintään 50 euroa ja korkeintaan 160 euroa (2 000 euron luottorajalla) tai 220 euroa (3 000 euron luottorajalla).

 

Kulutusluoton kuukausittainen maksuerä määräytyy seuraavasti:

12 kk24 kk36 kk yht.
2000 €236,63 €145,89 €117,24 €
2500 €293,31 €179,89 €144,07 €
3000 €349,99 €213,89 €170,91 €
3500 €406,67 €247,89 €197,74 €
4000 €463,36 €281,89 €224,57 €
4500 €520,04 €315,89 €251,41 €
5000 €576,72 €349,89 €278,24 €

 

Pikalainan takaisinmaksuaika on aina 12 kuukautta. Lainaa maksetaan takaisin kahden kuukauden välein ja viimeinen suurempi lyhennyserä erääntyy noin vuoden kuluttua lainanotosta. Takaisinmaksu aloitetaan kahden kuukauden kuluttua lainanottamisesta. Alla näet lyhennystaulukon eri lainasummille. Pikalainan kuukausittainen maksuerä määräytyy seuraavasti:

100 €5*10,00 € + 87,50 €
200 €5*20,00 € + 175,00 €
300 €5*30,00 € + 262,50 €
400 €5*40,00 € + 350,00 €

Mikä on lainan takaisinmaksuaika?

Pikalainan takaisinmaksuaika on aina 12 kuukautta. Lainaa maksetaan takaisin kahden kuukauden välein. Takaisinmaksu aloitetaan kahden kuukauden kuluttua lainan ottamisesta.

Lainaston Kulutusluoton takaisinmaksuajan voi valita itse 12, 24 tai 36 kuukauden väliltä. Lainaa maksetaan takaisin kuukausittaisissa maksuerissä, joista ensimmäinen maksetaan kuukauden kuluttua lainan myöntämisestä.

NordCredit Joustoluottoa maksetaan takaisin kuukausittaisissa minimilyhennyserissä. Ensimmäinen erä maksetaan kuukauden kuluttua ensimmäisestä nostosta. Luotonsaaja maksaa luoton takaisin luotonantajalle kuukausierissä sovitulla tavalla. Kuukausierä on 20 % avoimesta saldosta, mutta korkeintaan 160 euroa (2 000 euron luottorajalla) tai 220 euroa (3 000 euron luottorajalla).

Voinko hakea lainaa tekstiviestillä?

Voit tehdä olemassa olevana NordCredit Joustoluotto -asiakkaana nostoja tekstiviestillä. Huomioithan, että alkuperäinen lainahakemus on lähetettävä aina verkkosivujemme kautta.

Mikä on lainasumma?

Voit hakea lainaa oman tarpeesi mukaan 100–5 000 euroa. Pikalaina on 100–400 euron kokoinen kertalaina eli perinteinen pikavippi. NordCredit Joustoluoton saat 2 000 tai 3 000 euron luottorajalla, jolta voit tehdä haluamiasi nostoja. Lainaston Kulutusluotto on 2 000–5 000 euron kokoinen kertalaina keskikokoisia hankintoja ja menoeriä varten.

Kuinka nopeasti saan pikalainan?

Lainahakemuksia otetaan vastaan 24 tuntia vuorokaudessa, viikon jokaisena päivänä. Pikalainahakemukset käsitellään heti lainapalvelumme aukioloaikoina eli ma–pe klo 8–22 ja la–su klo 12–20. Aukioloaikojemme ulkopuolella haetut Pikalainat käsitellään saapumisjärjestyksessä aukioloaikoinamme. Kaikki hyväksytyt Pikalainat maksetaan välittömästi hakijan ilmoittamalle pankkitilille lainapalvelun aukioloaikana.

Rahat siirtyvät samana päivänä Aktian, Danske Bankin, Nordean, Osuuspankin, POP-Pankin ja Säästöpankin tileille. Muiden pankkien tileille rahojen siirto vie 1-3 pankkipäivää.

Mihin voin toimittaa lainahakemuksen liitteet?

Huomaathan, että voit vahvistaa tulotietosi ilman käsittelyviivettä käyttämällä Instantor-palvelua.

Voit lähettää kuvan tai kopion seuraavilla tavoilla:

  • Suoraan lainahakemuslomakkeella
  • Sivun www.lainasto.fi/lataa kautta
  • Sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@lainasto.fi
  • Kuvaviestinä numeroon +358 44 560 5506
  • WhatsApp-viestinä numeroon +358 44 560 5506
  • Postitse osoitteeseen Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku

Mitä kuluja luoton käyttämisestä aiheutuu?

Pikalainan osalta lainan nostamisesta peritään toimitusmaksu. Pikalainan kustannukset lainasummittain:

LainasummaToimitusmaksuKorkoKulut yht.
100 €15 €22,50 €37,50 €
200 €30 €45 €75 €
300 €45 €67,50 €112,50 €
400 €60 €90 €150 €

NordCredit Joustoluoton jokaisesta nostosta peritään 14 % nostoprovisio. 5 % kuukausikorko alkaa kertyä sinä päivänä, kun nostettu luotto on annettu pankille siirrettäväksi luotonsaajan pankkitilille.

Kulutusluotossa kustannuksina tulee luotonhoitomaksu 9,90 euroa/kk sekä järjestelypalkkio 10 % lainasummasta. Nimellinen kuukausikorko on 3,43 % alkaa kertyä sinä päivänä, kun nostettu luotto on annettu pankille siirrettäväksi luotonsaajan pankkitilille.

Miten laina maksetaan takaisin?

Pikalainan ja Kulutusluoton asiakkaana saat lainanottoa seuraavana päivänä laskun, jolta näet eriteltynä maksutaulukon ja lainalyhennyksien maksutiedot. NordCredit Joustoluotto -asiakkaille lasku lähetetään sopimuksen mukaan kerran kuukaudessa, vähintään 14 vuorokautta ennen eräpäivää. Laskun saadessasi voit valita, maksatko laskun kertamaksuna vai käytätkö osamaksuvaihtoehtoa. Jos valitset osamaksun, minimilyhennyksen jälkeen avoimeksi jäävälle saldolle lasketaan seuraavan kuukauden laskutusjaksolle korkoa 5 %.

Voit maksaa eriä myös ennakkoon. Luoton ajantasaisen takaisinmaksettavan loppusumman saat asiakaspalvelustamme: puh. 09 427 05044 (pvm/mpm) tai asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Miten haen lainaa?

Kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi turvallisesti sisään lainapalveluun. Syötä tunnistautumisen jälkeen yhteys- ja taloustietosi. Ennen hakemuksen lähettämistä voit vielä vahvistaa tulotietosi käyttämällä Instantor-palvelua tai liittämällä tulotositteesi hakemukseen. Pikalainaa hakiessa ei tarvitse toimittaa tulotietoja.

Voimassa olevalta NordCredit Joustoluotto -lainasopimukselta voit tehdä nostoja Omilla Sivuilla tai lähettämällä tekstiviestin LA NOSTOSUMMA (esim. LA 200) numeroon 16211.

Milloin saan lainapäätöksen?

Lainahakemuksen voi jättää mihin vuorokauden aikaan tahansa, viikon jokaisena päivänä. Kun olet täyttänyt lainahakemuksen loppuun saakka huolellisesti, saat lainapäätöksen viipymättä palvelumme aukioloaikoina eli ma–pe klo 8–22 ja la–su klo 12–20.

Maksamme ensimmäisen nostosi ilmoittamallesi pankkitilille heti tehtyämme myönteisen lainapäätöksen.

Lainan takaisinmaksu ja laskutus

Kauanko kestää maksaa laina tililleni?

Saatuasi myönteisen lainapäätöksen, maksetaan ensimmäinen lainahakuprosessin alussa valitsemasi nostosumma ilmoittamallesi pankkitilille heti hakuprosessin päätteeksi.

Kun sinulla on voimassa oleva NordCredit Joustoluottosopimus, voit tehdä nostoja milloin tahansa, missä tahansa. Rahat siirtyvät samana päivänä Aktian, Danske Bankin, Nordean, Osuuspankin, POP-Pankin ja Säästöpankin tileille. Muiden pankkien tileille rahojen siirto vie 1-3 pankkipäivää.

Huomioithan, että toisinaan pankkipalveluissa ilmenee viivettä tai ongelmia, jotka vaikuttavat myös meidän palveluihimme.

Maksoin NordCredit Joustoluoton kuukausieräni ennen kuin sain laskuni. Pitääkö lasku vielä maksaa?

Jos olet maksanut laskusi ennen laskutuskauden päättymistä, lyhentää maksu avointa velkasaldoasi, mutta lasku pitää vielä maksaa. Lasku lähetetään 14 vuorokautta ennen eräpäivää, joten laskutuskausi päättyy ennen tätä. Voit tarkistaa tilanteen asiakaspalvelustamme.

Voinko maksaa lainani takaisin ennenaikaisesti?

Jos haluat maksaa lainan takaisin kokonaisuudessaan valittua maksuaikataulua nopeammin, tarkista ajankohtainen maksupäivän saldo asiakaspalvelusta. Voit lähettää sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@lainasto.fi tai soittaa numeroon 09 427 05044 (pvm/mpm).

Voit halutessasi suorittaa eriä ennakkoon tai NordCredit Joustoluotolla lyhentää lainaa kuukausittaista minimisummaa enemmän.

Koska saan laskun?

Lainaston kertalainojen (Kulutusluoton ja Pikalainan) osalta lasku lähetetään viimeistään muutaman päivän sisällä lainan myöntämisestä. NordCredit Joustoluoton osalta ensimmäinen lasku lähetetään kuukauden kuluttua ensinostosta.

Laskut toimitetaan aina lainahakemuksessa valittua reittiä, eli joko sähköpostitse tai postitse. Maksumuistutus sekä muut perintäkirjeet lähetetään Lainasto Oy:lle ilmoitettuun postiosoitteeseen.

Yhteystietoni ovat muuttuneet, pitääkö minun ilmoittaa siitä?

Kyllä. Yhteystietomuutokset (osoite, puhelinnumero, sähköposti) tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Miten saan lainakiellon?

Lainakielto haetaan toimittamalla ilmoitus asiasta joko sähköpostitse (asiakaspalvelu@lainasto.fi) tai postitse (Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku). Ilmoituksen tulee sisältää tarkat henkilötietosi.

Mitkä ovat myöhästyneen maksun tai maksamattoman laskun seuraukset?

Maksuvaikeuksissa kannattaa aina ottaa yhteyttä laskuttajaan ja neuvotella takaisinmaksun vaihtoehdoista. Tavoitat asiakaspalvelumme sähköpostitse osoitteesta asiakaspalvelu@lainasto.fi tai puhelimitse 09 427 05044 (pvm/mpm).

Mikäli laskusi jää maksamatta, on kysymys sopimusrikkomuksesta. Kun laskusi maksu on viivästynyt, voidaan maksamattomasta laskusta periä korkolain mukaisesti viivästyskorkoa sekä perintälain mukaisesti muistutus- ja perintäkuluja. Lähetämme maksumuistutuksen 14 vuorokauden kuluttua eräpäivästä. Mikäli se on maksamatta maksumuistutuksen eräpäivänä, siirrämme avoimen lainan perintään.

Miksi nostoni ei onnistu?

Tarkista, että kaikki laskusi ovat ajan tasalla. Myöhässä oleva lasku estää uuden noston tekemisen. Myös luottorajasi voi olla käytetty. Nämä kaikki voit tarkistaa Omilta Sivuiltasi tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Tarkista myös, että lähettämäsi tekstiviesti on muodossa LA NOSTOSUMMA (esim. LA 200) ja lähetit sen numeroon 16211.

Voinko saada laskun sähköpostiini paperilaskun sijaan?

Kyllä. Laskut on mahdollista saada myös sähköpostitse. Sähköisen laskutustavan valitsemisen jälkeen perinteistä paperilaskua ei lähetetä kotiin vaan lasku toimitetaan ainoastaan sähköisessä muodossa.

Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että mahdolliset muistutuslaskut lähetetään aina postitse.

Kauanko kestää, että suoritukseni kirjautuu teille?

Suorituksen kirjautumiseen voi mennä 1-3 pankkipäivää. Huomioimme kuitenkin maksupäivän, joten maksaessanne laskunne eräpäivänä ehtii suorituksenne hyvin.

Tarvitsen saldotodistuksen, mitä teen?

Saldotodistusta varten voitte olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Voit lähettää sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@lainasto.fi tai soittaa numeroon 09 427 05044 (pvm/mpm).

Olen hukannut laskuni, mitä teen?

Löydät kopiot Lainasto Oy:n rahoittamien lainatuotteiden laskuista kätevästi kirjautumalla Omille Sivuille.

Voinko muuttaa laskutuspäivää tai eräpäivää?

NordCredit Joustoluotto -asiakkaana sinun on mahdollista muuttaa laskutuspäivää sekä siirtää eräpäivää enintään kahdella viikolla. Ennalta määritettyjen maksuaikataulujen mukaisissa pika- ja kulutusluotoissa tämä ei ole valitettavasti mahdollista.

Laskutus- ja eräpäivän muutoksissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@lainasto.fi tai soittamalla numeroon 09 427 05044 (pvm/mpm).

Voinko hoitaa toisen henkilön laina-asioita?

Toisen henkilön raha-asioiden hoitamiseen tarvitset valtakirjan, jolla sinut on valtuutettu saamaan tietoja toisen henkilön lainasta ja hoitamaan hänen asioitaan. Valtuutus voidaan antaa puhelimitse tai voit toimittaa meille allekirjoitetun valtakirjan.

Haluan perua lainan, mitä teen?

Voit peruuttaa sopimuksen 14 päivän kuluessa sopimuksen solmimispäivämäärästä. Yksittäisiä nostoja ei voi perua. Pyydämme ilmoittamaan peruutuksesta asiakaspalveluumme kirjallisesti lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@lainasto.fi tai toimittamalla siitä tiedon osoitteeseen Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku.

Kerro peruutusilmoituksessa nimesi, henkilötunnuksesi sekä milloin maksat takaisin tekemäsi nostot. Näin asiakaspalvelumme voi laskea takaisinmaksettavan summan. Maksu tulee suorittaa viimeistään 30 päivän kuluessa peruutusilmoituksen antamisesta. Jos rahoja ei palauteta 30 vuorokauden kuluessa, peruuttaminen raukeaa ja alkuperäinen sopimus astuu voimaan.

Milloin nostot maksetaan?

Kun olet saanut myönteisen lainapäätöksen, maksamme valitsemasi nostosumman ilmoittamallesi pankkitilille välittömästi. Rahat siirtyvät samana päivänä Aktian, Danske Bankin, Nordean, Osuuspankin, POP-Pankin ja Säästöpankin tileille. Muiden pankkien tileille rahojen siirto vie 1–3 pankkipäivää.

NordCredit Joustoluotto -asiakkaana voit tehdä nostoja milloin ja missä tahansa.

Huomioithan, että toisinaan pankkipalveluissa ilmenee viivettä tai ongelmia, jotka vaikuttavat myös meidän palveluihimme.

En ole saanut laskuani, pitääkö minun silti maksaa se?

Kyllä. Mikäli et ole saanut laskua, tulee sinun ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Laskun puuttuminen ei oikeuta lainan maksamatta jättämiseen.

Jos olet valinnut sähköpostilaskutuksen, tarkista aina myös sähköpostisi roskapostilaatikko, ettei lasku ole suodattanut sinne.