Usein kysytyt kysymykset

Tässä osiossa vastaamme kysymyksiin, jotka mietityttävät asiakkaitamme usein. Voit aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, jos et löydä listalta vastausta omaan kysymykseesi.


Siirry kategoriaan:

Yleinen Pikalaina Joustoluotto Kulutusluotto Sijoita

Yleistä

Voinko muuttaa laskutuspäivää tai eräpäivää?

Laskutus- ja eräpäivän muutoksissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteessa asiakaspalvelu@lainasto.fi tai puhelimitse 09 427 05044 (pvm/mpm).

Tarvitseeko lainahakemukseen lähettää liitteitä?

Joustoluottoa ja kulutusluottoa hakiessa hakijan tulee vahvistaa tulotietonsa (huom: ei 100-400 € Pikalainaa hakiessa). Vahvistuksen tarkoituksena on varmistaa, että laina myönnetään vastuullisesti maksukykyisille asiakkaille. Jos et ole käyttänyt Instantor-palvelua, tulotietojen vahvistus tapahtuu lähettämällä kuva tai kopio yhdestä seuraavista:

  • Viimeisimmästä palkkakuitistasi
  • Eläkepäätöksestäsi
  • Tiliotteestasi viimeiseltä kolmelta kuukaudelta
  • Viimeisimmästä vahvistetusta verotuspäätöksestäsi (Vain henkilöiltä, jotka eivät saa säännöllistä palkkalaskelmaa. Esim. yrittäjät ja maanviljelijät)

Kuka on lainanmyöntäjä?

Lainanmyöntäjänä toimii Lainasto Oy, y-tunnus 2382033-5. Lainasto Oy on rekisteröity Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylläpitämään luotonantajarekisteriin.

Voinko hoitaa toisen henkilön laina-asioita?

Toisen henkilön asioiden hoitamiseen tarvitset valtakirjan, jolla sinut on valtuutettu saamaan tietoja toisen henkilön lainasta ja hoitamaan hänen asioitaan. Valtuutus voidaan antaa puhelimitse tai voit toimittaa meille allekirjoitetun valtakirjan.

Haluan perua lainan, mitä teen?

Voit peruuttaa sopimuksen 14 päivän kuluessa sopimuksen solmimispäivämäärästä. Yksittäisiä nostoja ei voi perua.

Peruutuksesta voit ilmoittaa asiakaspalveluumme kirjallisesti (myös sähköposti katsotaan kirjalliseksi ilmoitukseksi).

Peruutusilmoituksen voi tehdä kirjallisesti osoitteeseen Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku. Tai sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Kerro peruutusilmoituksessa nimesi, henkilötunnuksesi sekä milloin maksat takaisin tekemäsi nostot, jotta asiakaspalvelumme voi laskea takaisinmaksettavan summan. Maksu tulee suorittaa viimeistään 30 päivän kuluessa peruutusilmoituksen antamisesta.

En ole saanut laskuani, pitääkö minun silti maksaa se?

Kyllä. Mikäli et ole jostain syystä saanut laskua, tulee sinun omatoimisesti ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Laskun puuttuminen ei oikeuta lainan maksamatta jättämiseen.

Jos olet valinnut sähköpostilaskutuksen, tarkista aina myös sähköpostisi roskapostilaatikko, ettei lasku ole suodattanut sinne.

Milloin saan lainapäätöksen?

Lainahakemuksen voi jättää mihin vuorokauden aikaan tahansa, viikon jokaisena päivänä. Kun olet täyttänyt lainahakemuksen loppuun saakka huolellisesti, saat lainapäätöksen viipymättä palvelumme aukioloaikoina eli MA-PE 8-22 ja LA-SU 12–20.

Myönteisen lainapäätöksen yhteydessä myös ensimmäinen nostosi lainalta maksetaan ilmoittamallesi pankkitilille.

Maksoin kuukausieräni ennen kuin sain laskuni, pitääkö lasku vielä maksaa?

Jos olet maksanut laskusi ennen kuin laskutuskausi on päättynyt, lyhentää maksu avointa velkasaldoasi, mutta lasku pitää vielä maksaa. Lasku lähetetään aina 14 vuorokautta ennen eräpäivää, joten laskutuskausi päättyy ennen tätä. Voit aina tarkistaa tilanteen asiakaspalvelustamme.

Mihin voin toimittaa lainahakemuksen liitteet?

Huomaathan, että voit vahvistaa tulotietosi ilman käsittelyviivettä käyttämällä Instantor-palvelua.

Voit lähettää kuvan tai kopion seuraavilla tavoilla:

  • Suoraan lainahakemuslomakkeella
  • Sähköpostilla asiakaspalvelu@lainasto.fi
  • Kuvaviestinä numeroon +358 44 560 5506
  • WhatsApp-viestinä numeroon +358 44 560 5506
  • Postitse osoitteeseen Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku

Yhteystietoni ovat muuttuneet, pitääkö minun ilmoittaa siitä?

Kyllä. Yhteystietomuutokset (osoite, puhelinnumero, sähköposti) tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Miten saan lainakiellon?

Lainakielto haetaan toimittamalla ilmoitus asiasta joko sähköpostitse: asiakaspalvelu@lainasto.fi tai postitse: Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku. Ilmoituksen tulee sisältää tarkat henkilötietosi.

Mitkä ovat myöhästyneen maksun tai maksamattoman laskun seuraukset?

Maksuvaikeuksissa kannattaa aina ottaa yhteyttä laskuttajaan ja neuvotella takaisinmaksun vaihtoehdoista. Tavoitat asiakaspalvelumme sähköpostitse osoitteesta asiakaspalvelu@lainasto.fi tai puhelimitse 09 427 05044 (pvm/mpm).

Mikäli laskusi jää maksamatta, on kysymys sopimusrikkomuksesta. Kun laskusi maksu on viivästynyt, voidaan maksamattomasta laskusta periä korkolain mukaisesti viivästyskorkoa sekä perintälain mukaisesti muistutus- ja perintäkuluja. Perussääntömme on, että lähetämme maksumuistutuksen 14 vrk kuluttua laskun eräpäivästä. Mikäli maksumuistutus on edelleen maksamatta maksumuistutuksen eräpäivänä, siirrämme avoimen lainan perintään.

Voinko saada laskun sähköpostiini paperilaskun sijaan?

Kyllä. Laskut on mahdollista saada myös sähköpostitse. Sähköisen laskutustavan valitsemisen jälkeen perinteistä paperilaskua ei lähetetä kotiin vaan lasku toimitetaan ainoastaan sähköisessä muodossa.

Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että mahdolliset muistutuslaskut lähetetään aina postitse.

Kuka voi saada lainaa?

Lainan myöntämisessä otetaan huomioon useita tekijöitä, mutta lainaa myönnetään näillä perusedellytyksillä:

  • Olet 18 vuotta täyttänyt
  • Olet hoitanut raha-asiasi moitteettomasti eikä sinulla ole maksuhäiriömerkintöjä
  • Sinulla on säännölliset tulot
  • Sinulla on suomalainen pankkitili ja vakituinen osoite Suomessa
  • Sinulla on käytössäsi verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne

Lopullisen lainapäätöksen saat tekemällä lainahakemuksen.

Pikalaina

Kuinka nopeasti saan pikalainan?

Lainahakemuksia otetaan vastaan 24 tuntia vuorokaudessa, viikon jokaisena päivänä. Pikalainahakemukset käsitellään välittömästi lainapalvelumme aukioloaikoina ma-pe klo 8-22 ja la-su klo 12-20. Aukioloaikojemme ulkopuolella haetut pikalainat käsitellään saapumisjärjestyksessä aukioloaikoinamme. Kaikki hyväksytyt pikalainat maksetaan välittömästi hakijan ilmoittamalle tilille lainapalvelun aukioloaikana.

Rahat siirtyvät samana päivänä Aktian, Nordean, Osuuspankin, POP-Pankin, S-Pankin, Säästöpankin ja Tapiolan tileille. Danske Bankin tilille rahat siirtyvät reaaliajassa arkisin klo 7-17.00 ja muina aikoina seuraavana pankkipäivänä. Muiden pankkien tileille rahojen siirto vie 1-2 pankkipäivää.

Voinko saada pikalainaa tai pikavippiä jos luottotietoni ovat menneet tai minulla on luottohäiriömerkintä?

Et voi valitettavasti saada pikavippiä tai ylipäätään mitään lainaa, jos sinulla on luottohäiriömerkintä. Pikalainojen myöntämisen edellytys on puhtaat luottotiedot ja raha-asioiden vastuullinen hoitaminen. Tämä on säädetty laissa ja hyvässä luotonantotavassa.

Kuka on lainanmyöntäjä?

Lainanmyöntäjänä toimii Lainasto Oy, y-tunnus 2382033-5. Lainasto Oy on rekisteröity Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylläpitämään luotonantajarekisteriin.

Voinko hoitaa toisen henkilön laina-asioita?

Toisen henkilön asioiden hoitamiseen tarvitset valtakirjan, jolla sinut on valtuutettu saamaan tietoja toisen henkilön lainasta ja hoitamaan hänen asioitaan. Valtuutus voidaan antaa puhelimitse tai voit toimittaa meille allekirjoitetun valtakirjan.

Haluan perua lainan, mitä teen?

Voit peruuttaa sopimuksen 14 päivän kuluessa sopimuksen solmimispäivämäärästä. Yksittäisiä nostoja ei voi perua.

Peruutuksesta voit ilmoittaa asiakaspalveluumme kirjallisesti (myös sähköposti katsotaan kirjalliseksi ilmoitukseksi).

Peruutusilmoituksen voi tehdä kirjallisesti osoitteeseen Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku. Tai sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Kerro peruutusilmoituksessa nimesi, henkilötunnuksesi sekä milloin maksat takaisin tekemäsi nostot, jotta asiakaspalvelumme voi laskea takaisinmaksettavan summan. Maksu tulee suorittaa viimeistään 30 päivän kuluessa peruutusilmoituksen antamisesta.

En ole saanut laskuani, pitääkö minun silti maksaa se?

Kyllä. Mikäli et ole jostain syystä saanut laskua, tulee sinun omatoimisesti ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Laskun puuttuminen ei oikeuta lainan maksamatta jättämiseen.

Jos olet valinnut sähköpostilaskutuksen, tarkista aina myös sähköpostisi roskapostilaatikko, ettei lasku ole suodattanut sinne.

Milloin saan lainapäätöksen?

Lainahakemuksen voi jättää mihin vuorokauden aikaan tahansa, viikon jokaisena päivänä. Kun olet täyttänyt lainahakemuksen loppuun saakka huolellisesti, saat lainapäätöksen viipymättä palvelumme aukioloaikoina eli MA-PE 8-22 ja LA-SU 12–20.

Myönteisen lainapäätöksen yhteydessä myös ensimmäinen nostosi lainalta maksetaan ilmoittamallesi pankkitilille.

Kuka voi hakea pikalainaa?

Pikalainaa voi hakea jokainen yli 18-vuotias, vakituisesti Suomessa asuva, luotto- ja oikeustoimikelpoinen henkilö. Hakijalla tulee lisäksi olla joko verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne.

Voinko muuttaa laskutuspäivää tai eräpäivää?

Laskutus- ja eräpäivän muutoksissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteessa asiakaspalvelu@lainasto.fi tai puhelimitse 09 427 05044 (pvm/mpm).

Yhteystietoni ovat muuttuneet, pitääkö minun ilmoittaa siitä?

Kyllä. Yhteystietomuutokset (osoite, puhelinnumero, sähköposti) tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Miten saan lainakiellon?

Lainakielto haetaan toimittamalla ilmoitus asiasta joko sähköpostitse: asiakaspalvelu@lainasto.fi tai postitse: Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku. Ilmoituksen tulee sisältää tarkat henkilötietosi.

Mitkä ovat myöhästyneen maksun tai maksamattoman laskun seuraukset?

Maksuvaikeuksissa kannattaa aina ottaa yhteyttä laskuttajaan ja neuvotella takaisinmaksun vaihtoehdoista. Tavoitat asiakaspalvelumme sähköpostitse osoitteesta asiakaspalvelu@lainasto.fi tai puhelimitse 09 427 05044 (pvm/mpm).

Mikäli laskusi jää maksamatta, on kysymys sopimusrikkomuksesta. Kun laskusi maksu on viivästynyt, voidaan maksamattomasta laskusta periä korkolain mukaisesti viivästyskorkoa sekä perintälain mukaisesti muistutus- ja perintäkuluja. Perussääntömme on, että lähetämme maksumuistutuksen 14 vrk kuluttua laskun eräpäivästä. Mikäli maksumuistutus on edelleen maksamatta maksumuistutuksen eräpäivänä, siirrämme avoimen lainan perintään.

Voinko saada laskun sähköpostiini paperilaskun sijaan?

Kyllä. Laskut on mahdollista saada myös sähköpostitse. Sähköisen laskutustavan valitsemisen jälkeen perinteistä paperilaskua ei lähetetä kotiin vaan lasku toimitetaan ainoastaan sähköisessä muodossa.

Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että mahdolliset muistutuslaskut lähetetään aina postitse.

Joustoluotto

Voinko muuttaa laskutuspäivää tai eräpäivää?

Laskutus- ja eräpäivän muutoksissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteessa asiakaspalvelu@lainasto.fi tai puhelimitse 09 427 05044 (pvm/mpm).

Tarvitseeko lainahakemukseen lähettää liitteitä?

Joustoluottoa ja kulutusluottoa hakiessa hakijan tulee vahvistaa tulotietonsa (huom: ei 100-400 € Pikalainaa hakiessa). Vahvistuksen tarkoituksena on varmistaa, että laina myönnetään vastuullisesti maksukykyisille asiakkaille. Jos et ole käyttänyt Instantor-palvelua, tulotietojen vahvistus tapahtuu lähettämällä kuva tai kopio yhdestä seuraavista:

  • Viimeisimmästä palkkakuitistasi
  • Eläkepäätöksestäsi
  • Tiliotteestasi viimeiseltä kolmelta kuukaudelta
  • Viimeisimmästä vahvistetusta verotuspäätöksestäsi (Vain henkilöiltä, jotka eivät saa säännöllistä palkkalaskelmaa. Esim. yrittäjät ja maanviljelijät)

Kuka on lainanmyöntäjä?

Lainanmyöntäjänä toimii Lainasto Oy, y-tunnus 2382033-5. Lainasto Oy on rekisteröity Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylläpitämään luotonantajarekisteriin.

Voinko hoitaa toisen henkilön laina-asioita?

Toisen henkilön asioiden hoitamiseen tarvitset valtakirjan, jolla sinut on valtuutettu saamaan tietoja toisen henkilön lainasta ja hoitamaan hänen asioitaan. Valtuutus voidaan antaa puhelimitse tai voit toimittaa meille allekirjoitetun valtakirjan.

Haluan perua lainan, mitä teen?

Voit peruuttaa sopimuksen 14 päivän kuluessa sopimuksen solmimispäivämäärästä. Yksittäisiä nostoja ei voi perua.

Peruutuksesta voit ilmoittaa asiakaspalveluumme kirjallisesti (myös sähköposti katsotaan kirjalliseksi ilmoitukseksi).

Peruutusilmoituksen voi tehdä kirjallisesti osoitteeseen Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku. Tai sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Kerro peruutusilmoituksessa nimesi, henkilötunnuksesi sekä milloin maksat takaisin tekemäsi nostot, jotta asiakaspalvelumme voi laskea takaisinmaksettavan summan. Maksu tulee suorittaa viimeistään 30 päivän kuluessa peruutusilmoituksen antamisesta.

Voinko hakea lainaa tekstiviestillä?

Voit tehdä joustoluotolta nostoja tekstiviestillä, mutta alkuperäinen lainahakemus on lähetettävä aina internetpalvelumme kautta.

Miksi nostoni ei onnistu?

Tarkista, että kaikki laskusi ovat ajan tasalla. Myöhässä oleva lasku estää uuden noston tekemisen. Myös luottorajasi voi olla jo käytetty. Nämä kaikki voit tarkistaa Omilta sivuiltasi tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Tarkista myös, että lähettämäsi tekstiviesti on muodossa LA NOSTOSUMMA (esim. LA 200) ja lähetit sen numeroon 16211.

Mikä on luoton korko?

Luoton nimelliskorko on 60 %. Luoton todellinen vuosikorko riippuu nostettavasta luoton määrästä ja takaisinmaksuerien määristä. Tyypillisen 2000 euron 12 kk luoton todellinen vuosikorko on 135,62 %, takaisin maksettava summa 3086,91 €. Tyypillinen lyhennysohjelman mukainen maksuaika 2000 € luottorajalle 12 kk käyttäen tasaerälyhennystä. Luoton takaisinmaksuaika 3-34 kk.

Kuinka paljon on minimilyhennys?

Minimilyhennys on 20 % avoimesta saldosta, mutta kuitenkin vähintään 50 euroa ja korkeintaan 250 euroa (2000 euron luottorajalla) tai 300 euroa (3000 euron luottorajalla). Avoin saldo sisältää nostetun luoton, nostoprovision sekä kertyneen kuukausikoron.

Minimilyhennyksen määrä on ilmoitettu aina laskulla ja voit aina maksa suuremmankin summan kuin mitä laskulla vaaditaan. Huomioithan kuitenkin, ettei minimilyhennystä suurempi lyhennys oikeuta seuraavien laskujen maksamatta jättämiseen.

En ole saanut laskuani, pitääkö minun silti maksaa se?

Kyllä. Mikäli et ole jostain syystä saanut laskua, tulee sinun omatoimisesti ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Laskun puuttuminen ei oikeuta lainan maksamatta jättämiseen.

Jos olet valinnut sähköpostilaskutuksen, tarkista aina myös sähköpostisi roskapostilaatikko, ettei lasku ole suodattanut sinne.

Milloin saan lainapäätöksen?

Lainahakemuksen voi jättää mihin vuorokauden aikaan tahansa, viikon jokaisena päivänä. Kun olet täyttänyt lainahakemuksen loppuun saakka huolellisesti, saat lainapäätöksen viipymättä palvelumme aukioloaikoina eli MA-PE 8-22 ja LA-SU 12–20.

Myönteisen lainapäätöksen yhteydessä myös ensimmäinen nostosi lainalta maksetaan ilmoittamallesi pankkitilille.

Maksoin kuukausieräni ennen kuin sain laskuni, pitääkö lasku vielä maksaa?

Jos olet maksanut laskusi ennen kuin laskutuskausi on päättynyt, lyhentää maksu avointa velkasaldoasi, mutta lasku pitää vielä maksaa. Lasku lähetetään aina 14 vuorokautta ennen eräpäivää, joten laskutuskausi päättyy ennen tätä. Voit aina tarkistaa tilanteen asiakaspalvelustamme.

Mihin voin toimittaa lainahakemuksen liitteet?

Huomaathan, että voit vahvistaa tulotietosi ilman käsittelyviivettä käyttämällä Instantor-palvelua.

Voit lähettää kuvan tai kopion seuraavilla tavoilla:

  • Suoraan lainahakemuslomakkeella
  • Sähköpostilla asiakaspalvelu@lainasto.fi
  • Kuvaviestinä numeroon +358 44 560 5506
  • WhatsApp-viestinä numeroon +358 44 560 5506
  • Postitse osoitteeseen Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku

Yhteystietoni ovat muuttuneet, pitääkö minun ilmoittaa siitä?

Kyllä. Yhteystietomuutokset (osoite, puhelinnumero, sähköposti) tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Miten saan lainakiellon?

Lainakielto haetaan toimittamalla ilmoitus asiasta joko sähköpostitse: asiakaspalvelu@lainasto.fi tai postitse: Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku. Ilmoituksen tulee sisältää tarkat henkilötietosi.

Mitkä ovat myöhästyneen maksun tai maksamattoman laskun seuraukset?

Maksuvaikeuksissa kannattaa aina ottaa yhteyttä laskuttajaan ja neuvotella takaisinmaksun vaihtoehdoista. Tavoitat asiakaspalvelumme sähköpostitse osoitteesta asiakaspalvelu@lainasto.fi tai puhelimitse 09 427 05044 (pvm/mpm).

Mikäli laskusi jää maksamatta, on kysymys sopimusrikkomuksesta. Kun laskusi maksu on viivästynyt, voidaan maksamattomasta laskusta periä korkolain mukaisesti viivästyskorkoa sekä perintälain mukaisesti muistutus- ja perintäkuluja. Perussääntömme on, että lähetämme maksumuistutuksen 14 vrk kuluttua laskun eräpäivästä. Mikäli maksumuistutus on edelleen maksamatta maksumuistutuksen eräpäivänä, siirrämme avoimen lainan perintään.

Milloin nostot maksetaan?

Saatuasi myönteisen lainapäätöksen, maksetaan ensimmäinen lainahakuprosessin alussa valitsemasi nostosumma ilmoittamallesi pankkitilille heti hakuprosessin päätteeksi.

Kun sinulla on voimassa oleva lainasopimus, voit tehdä nostoja milloin tahansa, missä tahansa. Rahat siirtyvät samana päivänä Aktian, Nordean, Osuuspankin, POP-Pankin, S-Pankin, Säästöpankin ja Tapiolan tileille. Danske Bankin tilille rahat siirtyvät reaaliajassa arkisin klo 7-17.00 ja muina aikoina seuraavana pankkipäivänä. Muiden pankkien tileille rahojen siirto vie 1-2 pankkipäivää.

Huomioithan, että toisinaan pankkipalveluissa ilmenee viivettä tai ongelmia, jotka vaikuttavat myös meidän palveluihimme.

Mitä kuluja luoton käyttämisestä aiheutuu?

Jokaisesta nostosta peritään 14 % nostoprovisio ja 5 % kuukausikorko alkaa kertyä sinä päivänä, kun nostettu luotto on annettu pankille siirrettäväksi luotonsaajan pankkitilille.

Miten laina maksetaan takaisin?

Lasku lähetetään sopimuksen mukaan kerran kuukaudessa, 14 vuorokautta ennen eräpäivää. Laskuun on koottu laskua edeltävän kuukauden tapahtumat. Laskun saadessasi voit valita maksatko laskun kertamaksuna vai käytätkö osamaksuvaihtoehtoa. Mikäli hyödynnät osamaksumahdollisuuden, minimilyhennyksen jälkeen avoimeksi jäävälle saldolle lasketaan seuraavan kuukauden laskutusjaksolle kuukausikorkoa 5 %.

Luoton ajantasaisen takaisinmaksettavan loppusumman saat asiakaspalvelustamme puh. 09 427 05044 (pvm/mpm) tai sähköpostitse asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Miten haen lainaa?

Kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi turvallisesti sisään lainapalveluun ja syötä tunnistautumisen jälkeen yhteystietosi sekä taloustietosi. Ennen hakemuksen lähettämistä voit vielä vahvistaa tulotietosi käyttämällä Instantor-palvelua tai liittämällä tulotositteesi hakemukseen.

Kun sinulla on voimassa oleva lainasopimus, voit tehdä nostoja verkossa Omilla sivuilla tai lähettämällä tekstiviestin LA NOSTOSUMMA (esim. LA 200) numeroon 16211.

Voinko saada laskun sähköpostiini paperilaskun sijaan?

Kyllä. Laskut on mahdollista saada myös sähköpostitse. Sähköisen laskutustavan valitsemisen jälkeen perinteistä paperilaskua ei lähetetä kotiin vaan lasku toimitetaan ainoastaan sähköisessä muodossa.

Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että mahdolliset muistutuslaskut lähetetään aina postitse.

Kulutusluotto

Voinko muuttaa laskutuspäivää tai eräpäivää?

Laskutus- ja eräpäivän muutoksissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteessa asiakaspalvelu@lainasto.fi tai puhelimitse 09 427 05044 (pvm/mpm).

Tarvitseeko lainahakemukseen lähettää liitteitä?

Joustoluottoa ja kulutusluottoa hakiessa hakijan tulee vahvistaa tulotietonsa (huom: ei 100-400 € Pikalainaa hakiessa). Vahvistuksen tarkoituksena on varmistaa, että laina myönnetään vastuullisesti maksukykyisille asiakkaille. Jos et ole käyttänyt Instantor-palvelua, tulotietojen vahvistus tapahtuu lähettämällä kuva tai kopio yhdestä seuraavista:

  • Viimeisimmästä palkkakuitistasi
  • Eläkepäätöksestäsi
  • Tiliotteestasi viimeiseltä kolmelta kuukaudelta
  • Viimeisimmästä vahvistetusta verotuspäätöksestäsi (Vain henkilöiltä, jotka eivät saa säännöllistä palkkalaskelmaa. Esim. yrittäjät ja maanviljelijät)

Kuka on lainanmyöntäjä?

Lainanmyöntäjänä toimii Lainasto Oy, y-tunnus 2382033-5. Lainasto Oy on rekisteröity Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylläpitämään luotonantajarekisteriin.

Voinko hoitaa toisen henkilön laina-asioita?

Toisen henkilön asioiden hoitamiseen tarvitset valtakirjan, jolla sinut on valtuutettu saamaan tietoja toisen henkilön lainasta ja hoitamaan hänen asioitaan. Valtuutus voidaan antaa puhelimitse tai voit toimittaa meille allekirjoitetun valtakirjan.

Haluan perua lainan, mitä teen?

Voit peruuttaa sopimuksen 14 päivän kuluessa sopimuksen solmimispäivämäärästä. Yksittäisiä nostoja ei voi perua.

Peruutuksesta voit ilmoittaa asiakaspalveluumme kirjallisesti (myös sähköposti katsotaan kirjalliseksi ilmoitukseksi).

Peruutusilmoituksen voi tehdä kirjallisesti osoitteeseen Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku. Tai sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Kerro peruutusilmoituksessa nimesi, henkilötunnuksesi sekä milloin maksat takaisin tekemäsi nostot, jotta asiakaspalvelumme voi laskea takaisinmaksettavan summan. Maksu tulee suorittaa viimeistään 30 päivän kuluessa peruutusilmoituksen antamisesta.

Mikä on Kulutusluoton korko?

Kulutusluoton nimellinen kuukausikorko on 3,43 prosenttia, ja nimelliseksi vuosikoroksi muodostuu täten 41,16 prosenttia. Lainan KSL:n mukainen todellinen vuosikorko määräytyy takaisinmaksuajan ja lainasumman perusteella, ja se ilmoitetaan sinulle lainaa hakiessa, kun em. valinnat on tehty.

Mikä on Kulutusluoton lainasumma?

Lainaston Kulutusluotto on 2000-5000 euron kokoinen kertalaina.

En ole saanut laskuani, pitääkö minun silti maksaa se?

Kyllä. Mikäli et ole jostain syystä saanut laskua, tulee sinun omatoimisesti ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Laskun puuttuminen ei oikeuta lainan maksamatta jättämiseen.

Jos olet valinnut sähköpostilaskutuksen, tarkista aina myös sähköpostisi roskapostilaatikko, ettei lasku ole suodattanut sinne.

Milloin saan lainapäätöksen?

Lainahakemuksen voi jättää mihin vuorokauden aikaan tahansa, viikon jokaisena päivänä. Kun olet täyttänyt lainahakemuksen loppuun saakka huolellisesti, saat lainapäätöksen viipymättä palvelumme aukioloaikoina eli MA-PE 8-22 ja LA-SU 12–20.

Myönteisen lainapäätöksen yhteydessä myös ensimmäinen nostosi lainalta maksetaan ilmoittamallesi pankkitilille.

Maksoin kuukausieräni ennen kuin sain laskuni, pitääkö lasku vielä maksaa?

Jos olet maksanut laskusi ennen kuin laskutuskausi on päättynyt, lyhentää maksu avointa velkasaldoasi, mutta lasku pitää vielä maksaa. Lasku lähetetään aina 14 vuorokautta ennen eräpäivää, joten laskutuskausi päättyy ennen tätä. Voit aina tarkistaa tilanteen asiakaspalvelustamme.

Mihin voin toimittaa lainahakemuksen liitteet?

Huomaathan, että voit vahvistaa tulotietosi ilman käsittelyviivettä käyttämällä Instantor-palvelua.

Voit lähettää kuvan tai kopion seuraavilla tavoilla:

  • Suoraan lainahakemuslomakkeella
  • Sähköpostilla asiakaspalvelu@lainasto.fi
  • Kuvaviestinä numeroon +358 44 560 5506
  • WhatsApp-viestinä numeroon +358 44 560 5506
  • Postitse osoitteeseen Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku

Yhteystietoni ovat muuttuneet, pitääkö minun ilmoittaa siitä?

Kyllä. Yhteystietomuutokset (osoite, puhelinnumero, sähköposti) tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Miten saan lainakiellon?

Lainakielto haetaan toimittamalla ilmoitus asiasta joko sähköpostitse: asiakaspalvelu@lainasto.fi tai postitse: Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku. Ilmoituksen tulee sisältää tarkat henkilötietosi.

Mitkä ovat myöhästyneen maksun tai maksamattoman laskun seuraukset?

Maksuvaikeuksissa kannattaa aina ottaa yhteyttä laskuttajaan ja neuvotella takaisinmaksun vaihtoehdoista. Tavoitat asiakaspalvelumme sähköpostitse osoitteesta asiakaspalvelu@lainasto.fi tai puhelimitse 09 427 05044 (pvm/mpm).

Mikäli laskusi jää maksamatta, on kysymys sopimusrikkomuksesta. Kun laskusi maksu on viivästynyt, voidaan maksamattomasta laskusta periä korkolain mukaisesti viivästyskorkoa sekä perintälain mukaisesti muistutus- ja perintäkuluja. Perussääntömme on, että lähetämme maksumuistutuksen 14 vrk kuluttua laskun eräpäivästä. Mikäli maksumuistutus on edelleen maksamatta maksumuistutuksen eräpäivänä, siirrämme avoimen lainan perintään.

Mikä on takaisinmaksuaika?

Lainan takaisinmaksuajan voi valita itse 12 ja 36 kuukauden väliltä.

Mikä on Kulutusluoton ikäraja?

Kulutusluoton ikäraja on 22-75 vuotta.

Voinko saada laskun sähköpostiini paperilaskun sijaan?

Kyllä. Laskut on mahdollista saada myös sähköpostitse. Sähköisen laskutustavan valitsemisen jälkeen perinteistä paperilaskua ei lähetetä kotiin vaan lasku toimitetaan ainoastaan sähköisessä muodossa.

Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että mahdolliset muistutuslaskut lähetetään aina postitse.

Sijoittaminen

Onko osakeannista julkaistu arvopaperimarkkinalain mukaista esitettä?

Lainasto Oy:n kiinteätuottoiset B-osakkeet eivät ole arvopaperimarkkinalain 2. luvun 1§ määritelmän mukaisia arvopapereita johtuen siitä, että ne eivät ole samalla tapaa vaihdantakelpoisia kuin vaikkapa pörssiyhtiöiden osakkeet (ts. osaketta ei voi myydä edelleen kolmannelle osapuolelle vaan ainoastaan merkintähinnasta takaisin yhtiölle). Tästä syystä kyseisen lain esitettä koskeva II osa ei myöskään sovellu.

Minulla ei ole ennestään pääomatuloja, eli miten teen veroilmoituksen?

Kaikki maksetut osingot ja toimitetut ennakonpidätykset ilmoitetaan automaattisesti verottajalle ja ne siirtyvät sitä kautta suoraan esitäytettyyn veroilmoitukseen.

Maksanko tuotosta veroa?

Lainasto Oy:n C-osakkeelle maksama osinko on luonnolliselle henkilölle pääomatulo-osinkoa, eli osinkoa jaetaan korkeintaan 7 % osakkeen matemaattisesta arvosta.  Osingonsaajan verovuonna listaamattomista yhtiöistä saamat pääomatulo-osingot ovat osittain verovapaita ja osittain veronalaisia. Osingosta 25 % on veronalaista pääomatuloa ja 75 % verovapaata tuloa. Yhtiön maksamista osingoista on toimitettava ennakonpidätys, joka on 7,5 prosenttia 150 000 euron rajaan asti. Rajan ylittävästä osasta ennakonpidätys on 27 prosenttia.

Voivatko yritykset tai yhteisöt olla sijoittajina?

Kyllä voivat. Korkeatuottoinen.fi -palvelu on erinomainen työkalu yritykselle esim. hetkellisesti liian suuren kassan tuottojen maksimoimiseksi. 14 päivän kuluttua sijoituksen päättämisestä tapahtuva sijoitetun pääoman palautus on riittävän nopea, mikäli yllättäviä likviditeettitarpeita ilmenee.

Sijoituksen edustamasi yrityksen/yhteisön nimissä voit tehdä seuraavasti:

1) Luo asiakastili henkilökohtaisilla tunnuksillasi.

2) Asiakastilin luonnin jälkeen lähetä asiakaspalveluumme viesti, jossa pyydetään muuttamaan asiakastili yrityksen/yhteisön tiliksi. Viestissä tulisi olla yrityksen nimi, Y-tunnus, katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, puhelin, sähköpostiosoite sekä tilinumero.

3) Lisäksi viestiin on liitettävä yrityksen voimassaoleva kaupparekisteriote, josta käy ilmi hallituksen jäsenet sekä henkilö/-t, jolla/joilla on toiminimen allekirjoittamisoikeus.

Mitä kuluja minulle tulee?

Ei mitään. Osakkeiden merkitsemisestä ei peritä mitään kuluja, olivat ne sitten perustamis-, ylläpito- tai lopettamiskuluja. Sijoituksen tuoton laskeminen on tästä syystä hyvin helppoa. Pääoma x vuosikorko x aika – verot = tuotto. Ei piilotettuja kuluja, ei ylimääräisiä temppuja.

Miten voin lopettaa sijoituksen? Kuinka pian sijoittamani pääoma palautetaan?

Sijoituksen voi lopettaa kirjautumalla palveluun täältä. Valitse sijoituslistauksesta sijoitus, minkä haluat irtisanoa ja valitse ”Irtisano sijoitus”. Pääoma palautetaan tilillesi 14 vuorokauden kuluessa lunastuksesta (Huom! Sijoituksellesi kertyy osinkoa myös tänä aikana). Tilittämättömät osingot maksetaan viimeistään lunastusta seuraavan kalenterikuukauden viidentenä pankkipäivänä.

Onko sijoituksen ajallisella kestolla mitään merkitystä?

Osakkeelle maksettava osinkoprosentti kasvaa ajan myötä. Alle kolmen kuukauden sijoitukselle maksetaan vuosituottoa 3 %. Mikäli sijoitusaika on 3 kk tai enemmän, maksetaan osakkeelle 5 % vuosituotto. Yli 6kk sijoitukselle maksetaan 7 % vuosituotto. Huom! Korkeampi tuottoprosentti huomioidaan takautuvasti, eli esim. 6 kk tultua täyteen, maksetaan sijoitukselle tuottoprosenttien erotus, 3 % välittömästi kertaeränä. Voit selvittää suunnittelemasi sijoituksen tarkan osinkojenmaksatuksen käyttämällä tällä sivulla olevaa työkalua.

Kuinka paljon otatte vastaan sijoituksia?

Vastaanotettavien sijoitusten määrää säätelee kaksi seikkaa: 1. Voitonjakokelpoisten varojen määrä, eli kuinka isolle pääomalle voimme maksaa osinkoa ylittämättä 7 % osakkeen matemaattisesta arvosta, sekä 2. kuinka nopeasti voimme turvallisesti ja kannattavasti kasvattaa luototuksen volyymiä, eli kuinka paljon kannattaa ottaa sisään pääomaa 7 % korolla niin, että sille vielä saa järkevän tuoton. Voimassaolevat yhtiökokouksen antivaltuutukset ovat yhteensä 20 000 C-osaketta, eli yhteensä 10 000 000 €.

Mihin sijoituksia käytetään?

Lainasto Oy käyttää sijoitettuja pääomia kuluttaja- ja yritysluottotoimintansa kasvattamiseen. Sijoitukset täydentävät nykyistä, pääosin rahoituslaitoksilta saatua rahoitusta. Toisin sanoen, B- osakkeilla kerätty lisäpääoma mahdollistaa asiakasmäärän ja kokonaisluototuksen kasvattamisen.

Joudunko maksamaan varainsiirtoveroa?

Et. Varainsiirtovero on Lainasto Oy:n vastuulla.

Pidätetäänkö tuotosta lähdeveroa?

Mikäli et ole Suomessa verovelvollinen, tuotosta pidätetään lähdevero, jonka suuruus riippuu Suomen valtion ja asuinvaltiosi välisestä verosopimuksesta.

Kuinka usein osinkotuotto maksetaan tililleni?

Joka kuukauden 5. pankkipäivänä maksetaan edelliseltä kalenterikuukaudelta kertynyt osinko.

Kuinka monta sijoitusta saa tehdä?

Sijoituksia voi tehdä itselle sopivina summina niin usein kuin haluaa. Sijoittaminen Lainaston tuotto-osakkeisiin onkin siksi erinomainen säästämisen ja sijoittamisen muoto. Koska sijoitukseen ei liity mitään kuluja, ei ole tarvetta taktikoida sijoituksen ajoittamisen, kasvattamisen tai pienentämisen kanssa. Voit tehdä sijoituksia niin usein kuin haluat.

Voinko lopettaa vain osan sijoituksestani?

Et valitettavasti. Sijoituksen voi irtisanoa vain kokonaisuudessaan.

Mistä näen sijoitusteni määrän?

Näet sijoitustesi kokonaismäärän, kertyneet osingot ja ennakoidut tulevat osingot kirjautumalla tunnuksillasi palveluun.

Kuinka pitkäksi ajaksi sijoitus tehdään?

Sijoitusaika on jokaisen sijoittajan itse vapaasti päätettävissä, eli sijoitusajalle ei ole asetettu mitään rajoitteita. Korkeimman eli 7 % vuosituoton saa, kun sijoitus on kestänyt 6 kk tai enemmän.

Kuinka paljon voin sijoittaa?

Pienin mahdollinen sijoitus on yksi osake, eli 500€. Sijoitukselle ei ole asetettu ylärajaa, eli teoriassa voit sijoittaa niin paljon kuin haluat, olettaen, että kaikkia osakkeita ei ole vielä merkitty (kts. yllä). Yksittäiselle sijoitukselle käytännön ylärajan asettaa eri pankkien verkkomaksupalvelut, joissa yksittäinen maksutapahtuma on usein rajattu 20 000-30 000 €:n. Sijoituksia voi tehdä useita, jolloin verkkopankin rajoitukset eivät muodosta estettä kokonaissijoituksen kasvattamiselle.

Onko sijoitukseni turvattu talletussuojalla?

Ei ole. Koska kyseessä on sijoittaminen osakkeisiin, eikä esim. pankkitalletus, talletussuoja ei sovellu tähän.

Onko tämä turvallista? Mitä riskejä on?

Lainasto Oy on myöntänyt pienlainoja vuodesta 2011 alkaen ja kyennyt joka vuosi tasaisesti kasvattamaan sekä asiakasmäärää että myyntiä, pitäen kannattavuuden kuitenkin vakaana.

Yhtiön omavaraisuusaste on erinomainen 66.54 % (31.5.2015 päättynyt tilikausi). Nykyisiin rahoitusyhtiörahoituksiin myös sisältyy kovenanttisitoumus, eli Yhtiön täytyy ylläpitää vahvaa omavaraisuusastetta, mikä tekee yhtiöstä turvallisemman. Sijoitukselle tarjottava korkein mahdollinen tuotto, 7 % vuodessa, on laskettu niin, että se mahdollistaa vero-optimoidun tuoton sijoittajalle, mutta jättää kuitenkin Yhtiölle riittävän marginaalin.

Kaikkeen sijoitustoimintaa liittyy riski. Korkeatuottoinen.fi -palvelun riskit liittyvät Yhtiön kykyyn maksaa kuukausittaiset osingot sekä kykyyn lunastaa osakkeet takaisin. Yhtiön varovainen luotonantopolitiikka ja vahva omavaraisuusaste pienentävät näitä riskejä, ja on tähän asti mahdollistanut vakaan kasvun markkinaolosuhteista riippumatta.