Usein kysytyt kysymykset

Tässä osiossa vastaamme kysymyksiin, jotka mietityttävät asiakkaitamme usein. Voit aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, jos et löydä listalta vastausta omaan kysymykseesi.


Siirry kategoriaan:

Lainan hakeminen Lainan takaisinmaksu ja laskutus Joustoluoton käyttö

Lainan hakeminen

Kuinka nopeasti lainahakemukseni käsitellään?

Pikamaksun valinneiden asiakkaiden lainahakemukset käsitellään lainapalvelun aukiollessa klo 8-22 puolen tunnin sisällä. Normaali lainankäsittelyaika on noin viisi pankkipäivää.

Voinko hakea lainaa tekstiviestillä?

Uusi lainahakemus tulee aina tehdä nettisivujen kautta. Jos sinulla on Joustoluotto -tili, voit tehdä nostoja tekstiviestillä lähettämällä viesti LA LAINASUMMA numeroon 16115 (esim. ”LA 500”).

Mikä on lainasumma?

Sivustoltamme voit hakea lainaa 300-600 eurolle.

Tarvitseeko lainahakemukseen lähettää liitteitä?

Luotonmyöntäjä voi pyytää sinua vahvistamaan tulotietosi hakemusvaiheessa. Tällöin voit joko käyttää hakemuksella olevaa Instantor-palvelua tai toimittaa kopion tiliotteestasi viimeiseltä kolmelta kuukaudelta.

Kuka on lainanmyöntäjä?

Lainanmyöntäjänä toimii monipuolisia rahoitusratkaisuja tarjoava suomalainen GF Money Consumer Finance Oy. Y-tunnuksemme on 2382033-5. Yritys on rekisteröity Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylläpitämään luotonantajarekisteriin.

Mikä on luoton korko?

Pikavipin nimelliskorko on 19,90%. Lainan todellinen vuosikorko riippuu valitusta lainasummasta. Todellinen vuosikorko on välillä 27,92%-30,16%. Näet todellisen vuosikoron aina sinulle lähetettävistä lainan ennakkoehdoista sekä lopullisista lainaehdoista.

Ennen 1.9.2019 myönnettyjen lainojen osalta voit tarkistaa korkojen määrät luottoehdoista: kaikki luottoehdot

Kuinka paljon on minimilyhennys?

Pikavipin takaisinmaksu tapahtuu neljässä erässä. Minimilyhennyserät ovat seuraavat:

300 € 1. 6,32 €  2. 104,58 €  3. 104,58 €  4. 104,62 €
350 € 1. 7,17 €  2. 121,81 €  3. 121,81 €  4. 121,83 €
400 € 1. 8,01 €  2. 139,03 €  3. 139,03 €  4. 139,06 €
450 € 1. 8,98 €  2. 156,36 €  3. 156,36 €  4. 156,43 €
500 € 1. 9,97 €  2. 173,74 €  3. 173,74 €  4. 173,80 €
550 € 1. 10,97 €  2. 191,12 €  3. 191,12 €  4. 191,17 €
600 € 1. 11,97 €  2. 208,49 €  3. 208,49 €  4. 208,56 €

Mikä on lainan takaisinmaksuaika?

Pikavipin takaisinmaksuaika on neljä kuukautta.

Kuka voi saada lainaa?

Huomioimme lainaa myöntäessämme monia tekijöitä. Perusedellytyksiä ovat, että sinulla on:

  • ikää 18–80 vuotta
  • hyvin hoidetut raha-asiat eikä maksuhäiriömerkintöjä
  • säännölliset tulot
  • suomalainen pankkitili ja vakituinen osoite Suomessa
  • käytössäsi verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne

Lopullisen lainapäätöksen saat tekemällä lainahakemuksen.

Kuinka nopeasti laina maksetaan tilille?

Kaikki hyväksytyt lainat maksetaan välittömästi hakijan ilmoittamalle pankkitilille lainapalvelun aukioloaikana. Jo olemassa olevan Joustoluoton osalta uusien nostojen teko on mahdollista ympäri vuorokauden DanskeBankin, Osuuspankin, POP-pankin, Säästöpankin ja OmaSP:n asiakkaille.

Rahat siirtyvät samana pankkipäivänä Aktian tileille. S-pankin tileille rahat siirtyvät samana pankkipäivänä, kun maksu on tehty ennen klo: 14. Muiden pankkien tileille rahojen siirto vie 1–3 pankkipäivää.

Huomioithan, että toisinaan pankkipalveluissa ilmenee viivettä tai ongelmia, jotka vaikuttavat myös meidän palveluihimme.

Onko lainoille ikärajaa?

Kyllä. Lainahakemuksen ikäraja on 18-80 vuotta.

Mihin voin toimittaa lainahakemuksen liitteet?

Huomaathan, että voit vahvistaa tulotietosi ilman käsittelyviivettä käyttämällä Instantor-palvelua.

Voit lähettää kuvan tai kopion seuraavilla tavoilla:

  • Suoraan lainahakemuslomakkeella
  • Sivun www.lainasto.fi/lataa kautta
  • Sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@gfmoney.fi
  • Kuvaviestinä numeroon +358 44 560 5506
  • WhatsApp-viestinä numeroon +358 44 560 5506
  • Postitse osoitteeseen GF Money Consumer Finance Oy, Linnankatu 18, 20100 Turku

Mitä kuluja luoton käyttämisestä aiheutuu?

Lainaston Pikavipistä aiheutuu kuluja korkojen lisäksi lainanhoitopalkkiosta. Lainanhoitopalkkio on 0,01 prosenttia päivässä luottosopimuksen mukaisesta luoton määrästä tai luottorajasta luottosopimuksen voimassaoloajalta, kuitenkin vähintään 5 euroa luottoajalta ja enintään 150 euroa vuodessa.

Ennen 1.9.2019 myönnettyjen lainojen osalta voit tarkistaa kulujen määrät luottoehdoista: kaikki luottoehdot

Miten laina maksetaan takaisin?

Saat viimeistään lainanottoa seuraavana päivänä laskun, jolta näet eriteltynä maksutaulukon ja lainalyhennyksien maksutiedot. Laina maksetaan takaisin kuukausittaisissa lyhennyserissä. Ensimmäinen eräpäivä on kuukauden kuluttua lainanottopäivästä. Voit maksaa eriä myös ennakkoon. Luoton ajantasaisen takaisinmaksettavan loppusumman saat asiakaspalvelustamme: puh. 0600 30 6000 (1€/puhelu+1,98€/min) tai asiakaspalvelu@gfmoney.fi.

Miten haen lainaa?

Kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi turvallisesti sisään lainapalveluun. Syötä tunnistautumisen jälkeen yhteys- ja taloustietosi. Lue sinulle sähköpostiin lähetettävät lainan ennakkotiedot huolellisesti läpi ja vahvista hyväksyväsi lainaehdot hakemuksella. Voimassa olevalta Joustoluotto -lainasopimukselta voit tehdä nostoja Omilla Sivuilla tai lähettämällä tekstiviestin LA NOSTOSUMMA (esim. LA 200) numeroon 16115.

Lainan takaisinmaksu ja laskutus

Kauanko kestää, että suoritukseni kirjautuu teille?

Suorituksen kirjautumiseen voi mennä 1-3 pankkipäivää. Huomioimme kuitenkin maksupäivän, joten maksaessanne laskunne eräpäivänä ehtii suorituksenne hyvin.

Voinko maksaa lainani takaisin ennenaikaisesti?

Jos haluat maksaa lainan takaisin kokonaisuudessaan valittua maksuaikataulua nopeammin, tarkista ajankohtainen maksupäivän saldo asiakaspalvelusta. Voit lähettää sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@gfmoney.fi tai soittaa numeroon 0600 30 6000 (1€/puhelu + 1,98€/min).

Voit halutessasi suorittaa eriä ennakkoon tai Joustoluotolla lyhentää lainaa kuukausittaista minimisummaa enemmän.

Koska saan laskun?

Saat viimeistään lainanottoa seuraavana päivänä laskun, jolta näet eriteltynä maksutaulukon ja lainalyhennyksien maksutiedot. Laina maksetaan takaisin kuukausittaisissa lyhennyserissä. Ensimmäinen eräpäivä on kuukauden kuluttua lainanottopäivästä. Jatkossa saat laskut kahta viikkoa ennen eräpäivää.

Yhteystietoni ovat muuttuneet, pitääkö minun ilmoittaa siitä?

Kyllä. Yhteystietomuutokset (osoite, puhelinnumero, sähköposti) tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@gfmoney.fi.

Miten saan lainakiellon?

Lainakielto haetaan toimittamalla ilmoitus asiasta joko sähköpostitse (asiakaspalvelu@gfmoney.fi) tai postitse (GF Money Consumer Finance Oy, Linnankatu 18, 20100 Turku). Ilmoituksen tulee sisältää tarkat henkilötietosi.

Mitkä ovat myöhästyneen maksun tai maksamattoman laskun seuraukset?

Maksuvaikeuksissa kannattaa aina ottaa yhteyttä laskuttajaan ja neuvotella takaisinmaksun vaihtoehdoista. Tavoitat laskuttajamme Brangin asiakaspalvelun sähköpostitse osoitteesta info@brang.fi tai puhelimitse 0400 609 883 (pvm/mpm). Limiittiluoton asiakkaiden laskuttajana toimii Arvato, jonka tavoitat sähköpostitse lainasto.fi@arvato.com tai puhelimitse 020 7229 462 (0,0835 € + 0,0557 €/min).

Mikäli laskusi jää maksamatta, on kysymys sopimusrikkomuksesta. Kun laskusi maksu on viivästynyt, voidaan maksamattomasta laskusta periä korkolain mukaisesti viivästyskorkoa sekä perintälain mukaisesti muistutus- ja perintäkuluja. Lähetämme maksumuistutuksen 14 vuorokauden kuluttua eräpäivästä. Mikäli se on maksamatta maksumuistutuksen eräpäivänä, siirrämme avoimen lainan perintään.

En ole saanut laskuani, pitääkö minun silti maksaa se?

Kyllä. Mikäli et ole saanut laskua, tulee sinun ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Laskun puuttuminen ei oikeuta lainan maksamatta jättämiseen.

Jos olet valinnut sähköpostilaskutuksen, tarkista aina myös sähköpostisi roskapostilaatikko, ettei lasku ole suodattanut sinne.

Tarvitsen saldotodistuksen, mitä teen?

Saldotodistusta varten voitte olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Voit lähettää sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@gfmoney.fi tai soittaa numeroon 0600 30 6000 (1€/puhelu + 1,98€/min).

Olen hukannut laskuni, mitä teen?

Löydät kopiot Lainaston rahoittamien lainatuotteiden laskuista kätevästi kirjautumalla Omille Sivuille.

Voinko muuttaa laskutuspäivää tai eräpäivää?

Joustoluotto -asiakkaana sinun on mahdollista muuttaa laskutuspäivää sekä siirtää eräpäivää enintään kahdella viikolla. Ennalta määritettyjen maksuaikataulujen mukaisissa pika- ja kulutusluotoissa tämä ei ole valitettavasti mahdollista.

Laskutus- ja eräpäivän muutoksissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@gfmoney.fi tai soittamalla numeroon 0600 30 6000 (1€/puhelu + 1,98€/min).

Voinko hoitaa toisen henkilön laina-asioita?

Toisen henkilön raha-asioiden hoitamiseen tarvitset valtakirjan, jolla sinut on valtuutettu saamaan tietoja toisen henkilön lainasta ja hoitamaan hänen asioitaan. Valtuutus voidaan antaa puhelimitse tai voit toimittaa meille allekirjoitetun valtakirjan.

Haluan perua lainan, mitä teen?

Voit peruuttaa sopimuksen 14 päivän kuluessa sopimuksen solmimispäivämäärästä. Yksittäisiä nostoja ei voi perua. Pyydämme ilmoittamaan peruutuksesta asiakaspalveluumme kirjallisesti lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@gfmoney.fi tai toimittamalla siitä tiedon osoitteeseen GF Money Consumer Finance Oy, Linnankatu 18, 20100 Turku.

Kerro peruutusilmoituksessa nimesi, henkilötunnuksesi sekä milloin maksat takaisin tekemäsi nostot. Näin asiakaspalvelumme voi laskea takaisinmaksettavan summan. Maksu tulee suorittaa viimeistään 30 päivän kuluessa peruutusilmoituksen antamisesta. Jos rahoja ei palauteta 30 vuorokauden kuluessa, peruuttaminen raukeaa ja alkuperäinen sopimus astuu voimaan.

Milloin nostot maksetaan?

Kun olet saanut myönteisen lainapäätöksen, maksamme valitsemasi nostosumman ilmoittamallesi pankkitilille välittömästi. Rahat siirtyvät samana päivänä Aktian, Danske Bankin, Nordean, Osuuspankin, POP-Pankin ja Säästöpankin tileille. Muiden pankkien tileille rahojen siirto vie 1–3 pankkipäivää.

Joustoluotto -asiakkaana voit tehdä nostoja milloin ja missä tahansa.

Huomioithan, että toisinaan pankkipalveluissa ilmenee viivettä tai ongelmia, jotka vaikuttavat myös meidän palveluihimme.

Voinko valita tuleeko lasku sähköpostitse vai postitse?

Kyllä voit. Laskut on mahdollista saada joko sähköpostitse tai postitse. Postitse lähetettävästä laskusta veloitamme 4,90€/lasku. Laskutustavan voit muuttaa olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@gfmoney.fi).

Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että mahdolliset muistutuslaskut lähetetään aina postitse.

Joustoluoton käyttö

Kuinka teen luotoltani lisänoston?

Voimassa olevalta Joustoluotto -lainasopimukselta voit tehdä nostoja Omilla Sivuilla tai lähettämällä tekstiviestin LA NOSTOSUMMA (esim. LA 200) numeroon 16115.

Miksi nostoni ei onnistu?

Tarkista, että kaikki laskusi ovat ajan tasalla. Myöhässä oleva lasku estää uuden noston tekemisen. Myös luottorajasi voi olla käytetty. Nämä kaikki voit tarkistaa Omilta Sivuiltasi tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Tarkista myös, että lähettämäsi tekstiviesti on muodossa LA NOSTOSUMMA (esim. LA 200) ja lähetit sen numeroon 16115.

Mistä tiedän onko luotollani nostovaraa?

Näet Joustoluottosi nostovaran kirjautumalla Omille sivuille.

Maksoin Nordcredit Joustoluoton kuukausieräni ennen kuin sain laskuni. Pitääkö lasku vielä maksaa?

Jos olet maksanut laskusi ennen laskutuskauden päättymistä, lyhentää maksu avointa velkasaldoasi, mutta lasku pitää vielä maksaa. Lasku lähetetään 14 vuorokautta ennen eräpäivää, joten laskutuskausi päättyy ennen tätä. Voit tarkistaa tilanteen asiakaspalvelustamme.