Etusivu Pikavippilakiehdotus asettaisi pikaluotoille ankaran korkokaton
SUOSITUIN

Joustoluotto
100-3000 €

Joustava luottoraja netissä

Kuukausierät alk. 50 €, max. 220 €

Rahaa tilille napin painalluksella

Luottoraja 2000–3000 €. Kuukausikorko 5 %. Nostoprovisio 14 %. Luoton nimelliskorko: 60 %. Luottosopimuksen kesto: Jatkuva luotto. Tyypillisen 2000 euron 12 kk luoton todellinen vuosikorko on 135,62 %, takaisin maksettava summa 3086,91 €. Tyypillinen lyhennysohjelman mukainen maksuaika 2000 € luottorajalle 12 kk käyttäen tasaerälyhennystä. Luoton takaisinmaksuaika 3-34 kk.

Pikalaina
100-400 €

Perinteinen kertaluontoinen vippi

12 kk maksuaikaa, 6 maksuerää

Nopea apu arjen pieniin yllätyksiin

Nimelliskorko 28,6% • Todellinen vuosikorko 48,90% • Maksuaika 12kk • Luottosopimuksen kesto: Kertaluotto • Esimerkki lainan takaisinmaksusta: lainasumma 400€, todellinen vuosikorko 48,90%, maksuaika 12kk, kokonaiskustannus 550€

Kulutusluotto
2000-5000€

Keskikokoisia hankintoja varten

Jopa kolme vuotta maksuaikaa

Arjen harkittuihin ostoksiin

HAE LAINAA » Lue lisää

Lainasumma 2000-5000 €. Takaisinmaksuaika 12-36 kk. Nimelliskorko 41,16 %. KSL:n mukainen todellinen vuosikorko 5000 euron lainalle 36 kk takaisinmaksuajalla 67,13 %. Esimerkki lainan takaisinmaksusta: lainasumma 2000 €, takaisinmaksuaika 12 kk, luottokustannukset yhteensä 839,53 €, maksettava kokonaismäärä 2839,53 €.

Pikavippilakiehdotus asettaisi pikaluotoille ankaran korkokaton

4.10.2012

Luet vanhaa artikkelia. Huomaathan, että Lainasto ei välttämättä tarjoa enää ao. tuotteita ilmoitetussa muodossa.

Tutustu uudistettuihin lainatuotteisiimme Lainaa-sivulla!


Eduskunta on saanut käsiteltäväkseen Suomen hallituksen tekemän pikavippilakiehdotuksen, joka asettaisi pikaluotoille ankaran korkokaton. Lakiesityksen todellisuutta vastaamattomat perusteet pikaluottojen koron laskentakaavalle laskevat lain toteutuessa lyhytaikaisten, alle 2000€ pienlainojen enimmäiskoron niin alhaiselle tasolle, että nykyisten pikavippiyritysten on käytännössä lopetettava nykymuotoinen liiketoimintansa ja siirryttävä joko isompien ja pitkäaikaisempien lainojen pariin.

Myös maksullisten tekstiviestien käyttämiselle tulee loppu
Jotain muutakin kuin korkokatto tähän isolla rahalla ja julkisen median avulla lobattuun pikavippilakiin on sentään saatu sisällytettyä. Useimmille nykyisille pikaluottoalan yrityksille näillä esityksen muilla detaljeilla ei kuitenkaan sen kummempaa merkitystä ole, kun korkokatto toteutuessaan joka tapauksessa laittaa lopun koko toimialalle nykymuodossaan. Oli niin tai näin, hallituksen pikavippilakiesityksen mukaan tekstiviesteillä tai muilla niitä vastaavilla menetelmillä rahastaminen kielletään pikalainoihin liittyvässä liiketoiminnassa jatkossa. Tämä on aivan ymmärrettävä pykälä ja olemme itsekin kehottaneet kuluttajia tarkkailemaan tekstiviesteissä piileviä yllätyskuluja. Pikavippi ilman puhelinta ja tekstiviestikuluja on haettavissa täyttämällä helppokäyttöinen ja ilmainen lainahakemus nettisivuillamme.

Luottokelpoisuuden selvittämiseen halutaan lisää varmuutta
Lisäksi hallituksen lakiehdotus penää pikavippiyrityksiä tarkistamaan lainanhakijoiden luottokelpoisuuden entistä varmemmin. Valitettavasti esitys ei kuitenkaan sisällä vakuuksia positiivisen luottorekisterin perustamiselle. Pikavippien tarjoajat kun varmasti tekevät aivan kaikkensa asiakkaidensa luottokelpoisuuden varmistamiseksi, sillä vippiyritysten tavoiteasiakkaina eivät todellakaan ole luotto-ongelmaiset henkilöt. Takaisin maksamatta jäävä pikavippi kun on ennen kaikkea lainantarjoajan tappio. Nykyrekistereillä kuluttajan todellinen maksukyky jää osittain arvailujen varaan. Luottorekisteri antaa toki jonkinlaisen kuvan ja luottohäiriömerkintä merkitsee automaattisesti pikavipin eväämistä. Käytännössä häiriömerkinnän ilmestyminen rekisteriin kestää kuitenkin sen verran pitkän aikaa, että maksuongelmainen kuluttaja saatta ehtiä velkaantua huomattavasti lisää ennen ensimmäisen merkinnän rekisteröitymistä. Naapurimaissamme jo käytössä oleva positiivinen luottorekisteri puolestaan antaisi lainantarjoajille mahdollisuuden nähdä hakijan tilanne muiden mahdollisten lainojen suhteen ja havaita horisontissa siintävät maksuvaikeudet ajoissa.