SUOSITUIN

Joustava luottoraja netissä

Kuukausierät alk. 50 €, max. 220 €

Rahaa tilille napin painalluksella

Luottoraja 2000–3000 €. Kuukausikorko 5 %. Nostoprovisio 14 %. Luoton nimelliskorko: 60 %. Luottosopimuksen kesto: Jatkuva luotto. Tyypillisen 2000 euron 12 kk luoton todellinen vuosikorko on 135,62 %, takaisin maksettava summa 3086,91 €. Tyypillinen lyhennysohjelman mukainen maksuaika 2000 € luottorajalle 12 kk käyttäen tasaerälyhennystä. Luoton takaisinmaksuaika 3-34 kk.

Pikalaina
100-400 €

Perinteinen kertaluontoinen vippi

12 kk maksuaikaa, 6 maksuerää

Nopea apu arjen pieniin yllätyksiin

Nimelliskorko 28,6% • Todellinen vuosikorko 48,90% • Maksuaika 12kk • Luottosopimuksen kesto: Kertaluotto • Esimerkki lainan takaisinmaksusta: lainasumma 400€, todellinen vuosikorko 48,90%, maksuaika 12kk, kokonaiskustannus 550€

Kulutusluotto
2000-5000€

Keskikokoisia hankintoja varten

Jopa kolme vuotta maksuaikaa

Arjen harkittuihin ostoksiin

HAE LAINAA » Lue lisää

Lainasumma 2000-5000 €. Takaisinmaksuaika 12-36 kk. Nimelliskorko 41,16 %. KSL:n mukainen todellinen vuosikorko 5000 euron lainalle 36 kk takaisinmaksuajalla 67,13 %. Esimerkki lainan takaisinmaksusta: lainasumma 2000 €, takaisinmaksuaika 12 kk, luottokustannukset yhteensä 839,53 €, maksettava kokonaismäärä 2839,53 €.

Perustuslakivaliokunnan lausunto pikavippilaista valmistunut

3.12.2012

Suomen Perustuslakivaliokunta on antanut lausuntonsa tutkittavaksi saamastaan pikavippejä koskevasta lakiehdotuksesta. Valitettavasti pikavippien faktat eivät päässeet tässäkään elimessä esille, vaan Perustuslakivaliokunta hyväksyi pikavippilakiesityksen käsittelemisen tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Poliittiset pelaamiset ja vääristeltyihin tietoihin perustuvat kampanjat tuntuvat menevän Suomessa helpolla läpi, sillä Perustuslakivaliokunnassa asiantuntijoiden ohjaaminen valikoiduilla “faktoilla” ja väittämillä on valitettavasti mahdollista, koska menettelyssä ei noudateta muissa valiokunnissa ja tuomioistuimissa käytössä olevaa molempien osapuolien kuulemisvelvoitetta. Yksipuolisella informaatiovirralla on helppo ohjata päätöstentekoa.

Näillä näkymin näyttääkin siis siltä, että hallituksen esittämä pikavippien korkokatto olisi menossa sellaisenaan läpi. Käytännössä tämä tarkoittaisi nykyisenlaisen pikavippitoiminnan loppumista kokonaisuudessaan ja ohjaisi suomalaiset pienlainojen sijasta isojen ja pitkäaikaisten luottomuotojen pariin. Tulevaisuudessa siis pienin mahdollinen lainasumma tulee olemaan Suomessa 2000€.

Pikavippejä myönnetään vuosittain yli 300 miljoonalla eurolla, keskimääräisen lainasumman ollessa noin 240€. Suomen Tilastokeskuksen mukaan pikalainoista maksetaan korkoja ja kuluja keskimäärin 23-24%.

Tämä pienlainatarve ei lakimuutoksen jälkeen katoa mihinkään, joten tuntuukin aivan käsittämättömältä, että miten tämä kuluttajat entistä isompien ja pitkäaikaisempien luottojen pariin väkisin ajava päätös edesauttaa suomalaisten ylivelkaantumisen ehkäisemistä, joka kuitenkin oli hallituksen pikavippiesityksen kantavana teemana.

Lainasto Oy

Lähteet: