SUOSITUIN

Joustoluotto
100-3000 €

Joustava luottoraja netissä

Kuukausierät alk. 50 €, max. 220 €

Rahaa tilille napin painalluksella

Luottoraja 2000–3000 €. Kuukausikorko 5 %. Nostoprovisio 14 %. Luoton nimelliskorko: 60 %. Luottosopimuksen kesto: Jatkuva luotto. Tyypillisen 2000 euron 12 kk luoton todellinen vuosikorko on 135,62 %, takaisin maksettava summa 3086,91 €. Tyypillinen lyhennysohjelman mukainen maksuaika 2000 € luottorajalle 12 kk käyttäen tasaerälyhennystä. Luoton takaisinmaksuaika 3-34 kk.

Pikalaina
100-400 €

Perinteinen kertaluontoinen vippi

12 kk maksuaikaa, 6 maksuerää

Nopea apu arjen pieniin yllätyksiin

Nimelliskorko 28,6% • Todellinen vuosikorko 48,90% • Maksuaika 12kk • Luottosopimuksen kesto: Kertaluotto • Esimerkki lainan takaisinmaksusta: lainasumma 400€, todellinen vuosikorko 48,90%, maksuaika 12kk, kokonaiskustannus 550€

Kulutusluotto
2000-5000€

Keskikokoisia hankintoja varten

Jopa kolme vuotta maksuaikaa

Arjen harkittuihin ostoksiin

HAE LAINAA » Lue lisää

Lainasumma 2000-5000 €. Takaisinmaksuaika 12-36 kk. Nimelliskorko 41,16 %. KSL:n mukainen todellinen vuosikorko 5000 euron lainalle 36 kk takaisinmaksuajalla 67,13 %. Esimerkki lainan takaisinmaksusta: lainasumma 2000 €, takaisinmaksuaika 12 kk, luottokustannukset yhteensä 839,53 €, maksettava kokonaismäärä 2839,53 €.

Oikeusministeriön pikalainatyöryhmän ehdotus eduskunnan käsiteltäväksi kesän jälkeen

20.6.2012

Luet vanhaa artikkelia. Huomaathan, että Lainasto ei välttämättä tarjoa enää ao. tuotteita ilmoitetussa muodossa.

Tutustu uudistettuihin lainatuotteisiimme Lainaa-sivulla!


Suomen Oikeusministeriön asettaman pikaluottotyöryhmän tarkoituksena on jättää hallituksen esitys lakimuutoksista eduskunnan käsitteltäväksi mahdollisimman nopeasti heti eduskunnan kesätauon jälkeen. Tähän mennessä pikavippityöryhmä on saanut aikaiseksi mietinnön mahdollisista lakiuudistuksista ja pyytänyt / saanut mietintöön lausuntoja yhteensä yli neljältäkymmeneltä eri viranomaiselta ja yhteisöltä.

Kaikkein merkittävin työryhmän ehdottamista muutoksista on alle 1000€ luottoja koskeva, todelliseen vuosikorkoon perustuva korkokatto. Ehdotusta on laajalti moitittu ennen kaikkea siitä, että nykyiseen EU-direktiiviin perustuva todellisen luottokoron laskentakaava ei sovi lyhytaikaisten pienluottojen kustannusten kuvaamiseen. Kaiken lisäksi todellisen vuosikoron laskentakaava on niin monimutkainen, että tuskinpa kovin moni työryhmän jäsenistäkään pystyisi sillä laskemaan nykyisten pikavippien vuosikorkoja. Miten sitten voidaan edes olettaa, että tavalliset kuluttajat kykenisivät vahtimaan, että heiltä perittävät kulut ja korot pysyvät lain määräämissä rajoissa?

Pikavippiyhtiöt ovat erityisesti kritisoineet sitä, että mahdollinen korkokatto laskisi luotoista perittävät kulut niin minimiin, ettei niillä katettaisi enää edes lainan myöntämiseen suoraan kohdistuvia kustannuksia, kuten esim. luottotietojen tarkastusta ja verkkopankkitunnistautumisesta aiheutuvia kuluja. Yksi pikavippityöryhmän esittämistä vaihtoehtoisista ehdotuksista olikin, että kaikki nämä luoton hakemiseen suoraan kohdistuvat kulut voitaisiin periä asiakkailta kohtuullisten korkokulujen lisänä. Kyseinen vaihtoehtoehdotus sai kuitenkin lausuntokierroksella vähemmän kannatusta kuin tiukempi, pelkkään vuosikorkoon perustuva malli.