Etusivu Kilpailuvirasto pitää pikavippejä tarpeellisina
SUOSITUIN

Joustoluotto
100-3000 €

Joustava luottoraja netissä

Kuukausierät alk. 50 €, max. 220 €

Rahaa tilille napin painalluksella

Luottoraja 2000–3000 €. Kuukausikorko 5 %. Nostoprovisio 14 %. Luoton nimelliskorko: 60 %. Luottosopimuksen kesto: Jatkuva luotto. Tyypillisen 2000 euron 12 kk luoton todellinen vuosikorko on 135,62 %, takaisin maksettava summa 3086,91 €. Tyypillinen lyhennysohjelman mukainen maksuaika 2000 € luottorajalle 12 kk käyttäen tasaerälyhennystä. Luoton takaisinmaksuaika 3-34 kk.

Pikalaina
100-400 €

Perinteinen kertaluontoinen vippi

12 kk maksuaikaa, 6 maksuerää

Nopea apu arjen pieniin yllätyksiin

Nimelliskorko 28,6% • Todellinen vuosikorko 48,90% • Maksuaika 12kk • Luottosopimuksen kesto: Kertaluotto • Esimerkki lainan takaisinmaksusta: lainasumma 400€, todellinen vuosikorko 48,90%, maksuaika 12kk, kokonaiskustannus 550€

Kulutusluotto
2000-5000€

Keskikokoisia hankintoja varten

Jopa kolme vuotta maksuaikaa

Arjen harkittuihin ostoksiin

HAE LAINAA » Lue lisää

Lainasumma 2000-5000 €. Takaisinmaksuaika 12-36 kk. Nimelliskorko 41,16 %. KSL:n mukainen todellinen vuosikorko 5000 euron lainalle 36 kk takaisinmaksuajalla 67,13 %. Esimerkki lainan takaisinmaksusta: lainasumma 2000 €, takaisinmaksuaika 12 kk, luottokustannukset yhteensä 839,53 €, maksettava kokonaismäärä 2839,53 €.

Kilpailuvirasto pitää pikavippejä tarpeellisina

25.6.2012

Luet vanhaa artikkelia. Huomaathan, että Lainasto ei välttämättä tarjoa enää ao. tuotteita ilmoitetussa muodossa.

Tutustu uudistettuihin lainatuotteisiimme Lainaa-sivulla!


Suomen Oikeusministeriön asettama pikaluottotyöryhmä on pyytänyt Suomen Kilpailuvirastolta lausuntoa koskien esitystä pikaluottolainsäädännön muuttamisesta.

Kilpailuvirasto toteaa lausunnossaan, että vaikka viraston näkemyksen mukaan pikaluottotoimintaan liittyy eräitä pikaluottotyöryhmän esityksessäkin todettuja, korjaavia toimenpiteitä edellyttäviä ongelmia, näyttäisi kuitenkin ilmeiseltä, että pikaluottotoiminnalle on olemassa perusteltu tarve. Kilpailuviraston mukaan luotottamisen kulurakenne on sellaisen, että pienluottotoiminta ei kiinnosta perinteisiä pankkeja.

Oikeusministeriön työryhmän esityksen sisällön yhteenvedossa todetaan, että uudistuksen odotetaan merkittävästi vähentävän pienluottojen tarjontaa. Kilpailuvirasto toteaa lausunnossaan, että tämä merkittävä vähennys ilmeisesti syntyisi pääosin asetetun hintasääntelyn kautta. Koska esityksessä ei kuitenkaan ole tarkempia laskelmia pikaluottojen kulurakenteesta, on mahdollista että esityksen mukainen ratkaisu tuottaa lopputuloksen, joka voimakkaasti vähentää alan toimintaa. Tämän seurauksena taas voi olla se, että osa toiminnasta siirtyy käytännössä harmaan talouden piiriin, jatkaa Kilpailuvirasto lausunnossaan.

Ilman huolellista vaikutusarviointia alan toiminnan leikkaaminen saattaa muodostua huomattavasti laajemmaksi kuin sinänsä olisi perusteltavissa pelkästään kuluttajasuojan parantamisen kannalta. Luoton kokonaishinnan läpinäkyvyyden parantaminen sekä maksukyvyn varmistamisen parantaminen ovat tavoitteita, jotka voitaneen saavuttaa ilman että kokonaisluototus merkittävästi vähenee, kiteyttää Kilpailuvirasto lausunnossaan.

Kilpailuviraston mielestä asian valmistelua olisi perusteltua edelleen jatkaa siltä pohjalta, että vastuullisille toimijoille mahdollistetaan realistiset toimintaedellytykset alalla.

Lähde: Oikeusministeriö, lainvalmisteluosasto, pikaluottoihin liittyvän lainsäädännön muuttaminen